Nissan od roku 1987 - do roku 1997

Nissan Motor Company Ltd.je japonský nadnárodní výrobce automobilů se sídlem v Nishi-ku, Yokohama, Japonsko. Nissan Motor prodává své vozy pod značkami Nissan, Infiniti a Datsun. Nissan je největším světovým výrobcem elektrických automobiů, s globálním prodejem více než 275 000 plně elektrických vozidel do poloviny prosince 2016. Nejprodávanějším vozidlem automobilky je Nissan Leaf.

Počátky značky spadají až do roku 1914. Původní název byl Datsun. Již v roce 1911 založil Masujiro Hashimoto, který se stal průkopníkem a prvním japonským výrobcem automobilů. V roce 1914 společnost vyrobila svůj první vůz s názvem DAT. Název tohoto modelu byl akronymem příjmení společnosti investorů, a to Kenjiro Den, Rokuro Aoyama a Meitaro Takeuchi. Společnost byl v roce 1918 na Kwaishinsha Motorcar Co., Ltd. a následně v roce 1925 na DAT Jidosha&Co., Ltd. Drtivou většinu produkce společnosti tvořily kamiony, zejména kvůli prakticky neexistujícímu spotřebitelskému trhu pro osobní automobily v dané době.

První vozy z roku 1918 byly vyráběny zejména pro vojenský trh. Název Nissan byl poprvé použit v roce 1930. Název Nissan vznikla jako zkratka na tokijské burze, a to pro Nihon Sangyo, což byla holdingová společnost. Tato společnost byla následně známa jako Nissan „Zabaitsu“, který zahrnovala Tobata Casting a Hitachi. Postupně se rozrostla o řadu firem.

 V roce 1931 přišel DAT s novým menším autem, s označením Datsun Type 11, tedy první Datson. V témže roce se DAT Jidosha Seizo spojil s Tobata Casting a došlo ke sloučení do jedné firmy. Jelikož Tobata Casting patřila ke společnosti Nissan, šlo vlastně o začátek výroby automobilů Nissan. V roce 1934 pak došlo k oddělení divize pro výrobu automobilových dílů a vytvoření nové dceřiné společnosti s ázvem Nissan. V červnu 1934 se pak Nissan Motor stal vlastnictvím Nihon Sangyo a Hitachi.

Nissan počátek výroby

První automobily byly vyrobeny v roce 1935 v závodě v Jokohamě. Nissan produkoval nákladní automobily, letadla a motory pro japonskou císařskou armádu. O dva roky později byla centrála Nissanu přesunuta do hlavního města Mandžuska, Hsinking a koncem roku 1937 byly přejmenována na Manchuria Heavy Industries Developing Co. V roce 1944 bylo ústředí přesunuto do Ninonbashi, Tokio a název společnosti byl opět změněn na Nissan Heavy Industries, Ltd.

Nissan obnovil výrobu nákladních automobilů Nissan v roce 1945 a osobních automobilů Datsun v roce 1947.

Hlavním designérem DAT byl americký inženýr William R. Gorham, který výrazně ovlivnil budoucnost Nissanu. Ten také využil většinu strojů a procesů ze Spojených států. Když Nissan začal v rámci značky konstruovat větší vozy v eoce 1937, hodně zařízení bylo dodáváno Graham-Paige společností. Nissan měl také licenci Graham, na jejímž základě byly vyráběny osobní automobily, autobusy a nákladní automobily. Pokud jde o technologie, může být Gorham jednoznačně považován za zakladatele Nissan Motor Company.

Od roku 1934 začal na základě licence Datsun stavět vůz Austin 7s. Tato operace byla nejúspěšnější licencovanou verzí Austin a stala se také počátkem mezinárodního úspěchu Datsun. V roce 1952 utvořil Nissan právní dohodu s Austinem a Nissan vyráběl a prodával tento vůz sedm let. Dohoda také dala Nissanu právo používat patenty Austin, které automobilka dále používala při vývoji svých vlastních motorů pro své Datsuny. V roce 1955 byl uveden na trh vůz Austin A50, který byl kompletně vyroben Nissanem a představoval nový 1, 489-litrový motor.

Vrcholem této spolupráce pak byla nová série motorů z roku 1966. V roce 1967 Nissan představil svůj nový vysoce moderní 4-válcový Nissan L motor s vačkovou hřídelí. Tento motor poháněl nový Datsun 510, který získal Nissanu na světovém trhu respekt ve třídě sedan. O dva roky později pak přišel Nissan se sportovním vozem Datsun 240Z, který využíval šestiválcový motor rady L. Tento vůz zaznamenal velký úspěch a pozvedl Nissan ke světové špičce v oblasti automobilového trhu.

Během korejské války byl Nissan hlavním výrobcem vozidel pro armádu USA. Po skončení korejské války byl Nissan ve finančních potížích. V roce 1966 se Nissan spojil s Prince Motor Company, což znamenalo  luxusnějších vozů, včetně Skyline a Gloria do portfolia.

V roce 1950 se Nissan rozhodl expandovat na světové trhy. Vedení Nissanu si uvědomilo, že jejich malý vůz by mohl zapojit neuspokojenou potřebu na trzích jako je Austrálie nebo největší světový trh ve Spojených státech. Nissan i nadále zlepšoval své sedany s využitím nejnovějších technologických znalostí a také díky elegantnímu italskému stylu ve sportovních vozech, jako Datsun Fairlady 1500, 1600, Datsun 510 a Datsun 240Z. V roce 1970 se Nissan stal jedním z největších světových vývozců automobilů. Mezi památné sportovní vozy Nissan patří i 2000 Roadster nebo Z-auto, což byl cenově dostupný sportovní vůz z roku 1969 nebo výkonné sportovní kupé GT-R s pohonem všech kol.

V důsledku ropné krize z roku 1973 se spotřebitelé po celém světě začali soustředit na vysoce kvalitní vozy s dobrou ekonomikou. K uspokojení rostoucí poptávky po novém Nissanu Sunny společnost postavila nové továrny v Mexiku, Austrálii, Novém Zélandu, Taiwanu, USA a Jižní Africe.

Nissan také přemýšlel o založení výrobního závodu v Evropě, přičemž v prvním přiblížení se zaměřil na Řecko. Nicméně kvůli problémům s řeckou vládou musel být tento závod uzavřen. Jako alternativa byl pak vybrán Sunderland v severovýchodní Anglii. V roce 1986 zde vznikla dceřiná společnost Nissan Motor Manufacturing Ltd., a v roce 2007 se stala nejproduktivnějším závodem v Evropě.

V roce 2001 pak Nissan založil také výrobní závod v Brazílii a o několik let i v Indii.

Na Blízký východ vstoupil Nissan se svými vozy již v roce 1957, konkrétně v Saúdské Arábii. O 40 let později pak Nissan hlásil prodaných cca půl milionu nových vozů v Číně, ve společném podniku s Dongfeng Motor. Nissan rozšířil své výrobní kapacity díky nové továrně v Guangzhou, který se stal co do výrobních kapacit největší továrnou Nissan na světě.

Spolupráce Nissanu s ostatními světovými automobilkami rozhodně není zanedbatelná. V Austrálii mezi lety 1989 a 1992 sdílel Nissan modely s Fordem, kde verze Nissan Pintara zde byla prodávána jako Ford Corsair a naopak Ford Falcon jako Nissan Ute. Vůz Nissan Patrol se pak prodával mezi lety 1988-94 jako Ford Maverick. Spolupráce s Fordem probíhala i v USA, a to téměř deset let, od roku 1993 do roku 2002, kde šlo o vozy Ford Mercury a Nissan Quest.

Na evropských trzích pak byl společným produktem Nissan Terrano II a Ford Maverick. V Evropě však Nissan spolupracoval i s jinými automobilkami, například lze zmínit Alfa Romeo, kdy společným produktem by Alfa Romeo Arna. A za zmínku stojí i spolupráce s General Motors, kdy výsledkem bylo lehké užitkové vozidlo Nissan Primastar.

V roce 1999, kdy Nissan čelil vážným finančním obtížím, vstoupil do aliance s Renaultem S.A. Francie. Dohoda byla podepsána v březnu 1999. Od roku 2013 drží Renault 43,5% hlasovací podíl ve společnosti Nissan, zatímco Nissan vlastní 15% nehlasujícíc podíl v Renaultu. Generálním ředitelem obou společností se pak stal Carlos Ghosn. Tato aliance byla v roce 2013 čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě. Ghosn představil Nissan Revival Plan, který je považován odborníky v ekonomii za jeden z nejpozoruhodnějších firemních obratů v historii. Došlo k dramatické revitalizaci a nárůstu zisků. Ghosnovy úspěch v revitalizaci Nissanu byly také oceněny japonskou vládou medailí s modrou stuhou v roce 2004.

V prosinci 2012 vytvořila Renault-Nissan Alliance společný podnik s ruským Alliance Rostec Auto BV, přičemž se stala společnost dlouhodobým vlastníkem akcií AvtoVAZ, největší ruské automobilka a majitelem nejprodávanější značky v zemi, Lada.

Společnost Nissan produkovala také lehká užitková vozidla a pick-upy, mezi něž patří Nissan Cabstar. Název pochází z roku 1968 od vozu Datsun Cabstar. První Cabstary se objevily jako náhrada za starší Datsun Cablight. Šlo o kamion s kabinou nad motorem, ale k dispozici byl i ve verzi malé dodávky nebo autobusu. Vůz používá 1, 2-litrový motor Nissan D12 s výkonem 56 koní. Následně došlo v roce 1970 k několika úpravám a přidání 1,3-litrového motoru J13 s výkonem 67 koní. Další facelift podstoupil Cabstar v roce 1973 s motorem 1,483 litru J15 s výkonem 77 koní.

O tři roky později byl Cabstar doplněn vozem F20 Nissan Homer, který se prodával i jako Nissan Cabstar Datsun. Obě varianty se prodávaly buď s 1,5 nebo 2,0-litrovým zážehovým motorem nebo 2,2-litrovým SD22 vznětovým motorem.

V roce 2004 byl představen vůz Nissan Titan, tedy plnohodnotný pick-up, vyrobený pro severoamerický trh, postavený na protažené platformě Nissan F-Alpha.

Svůj první elektrický vůz představil Nissan v prosinci 1997 na Los Angeles International Auto Show pod názvem Nissan Altra. V roce 2009 pak odhalil EV-11 Prototyp auta na elektrický pohon, založený na voze Nissan Tiida s konvenčním benzinovým motorem.

Prvním elektrickým vozem pro masovou výrobu se stal Nissan Leaf. Z tohoto úspěšného vozu vychází druhý plně elektrický automobil Nissan E-NV200, představený v listopadu 2013.

V červnu 2016 pak Nissan přišel s řadou plug-in hybrid, který má používat nový hybridní systém, který debutoval ve konceptu Nissan Gripz crossoveru, představeném v září 2015 na Frankfurt Auto Show. Nissan elektromobily se prodávají na 48 světových trzích.

Nissan však jde ještě dále, takže v srpnu 2013 představil své plány na uvedení na trh automobilu bez řidiče, a to od roku 2020.

Motosportovou divizí společnosti Nissan je Nismo, založená v roce 1984. Automobily této společnosti se účastnily All Japan Sports Prototype šampionátu, Super GT, IMSA GT Championship, nebo World Sportscar šampionátu FIA.

Automobilka Nissan si získala vynikající pověst, zejména díky tomu, že hraje dlouhá léta průkopnickou roli v mnoha oblastech vyspělé technologie. S cílem zlepšit spotřebu paliva, vyvinul Nissan celou řadu materiálů pro snížení hmotnosti vozu a také vytvořil sofistikované systémy řízení motoru pro regulaci spalování. Kromě toho byl Nissan také průkopníkem ve vývoji CAD/CAM systémů a průmyslových robotů.

Nissan také intenzivně pracuje na řešení problémů souvisejících s ochranou životního prostředí, což se projevuje zejména ve snaze vyvinout čisté zdroje energie nebo v rozsáhlých aktivitách na podporu recyklace přírodních zdrojů.  Od roku 1997 každý nový model Nissan vykazuje nižší spotřebu paliva. Také aktivně rozšiřuje uplatnění HYPER CVT s plynule měnitelným převodem, což také přináší nižší spotřebu paliva.